Skrillex vergabberiseert dubstep-scene

De geschiedenis lijkt zich te herhalen. In de begin jaren 90 stond er naast de melodieuze houseplaten een hardere variant die door Aad de Mooy bij VPRO’s jongerenmagazine “Onrust” gabberhouse werd genoemd.

Met name vanuit Rotterdam, Frankfurt en later Amsterdam en Den Haag werd deze housevorm gevoed met honderden releases en behaalden compilatie-cd’s als Thunderdome de gouden en platina status qua verkoopaantallen. Gabberhouse party’s werden in massale vorm uit de grond gestampt en tienduizenden gabbers wisten zich wekelijks te vermaken op dergelijke feesten. Dj’s als Paul Elstak, Promo en Dark Raver behaalden sterrenstatussen die hun weerga niet kenden. De hardere overstuurde sounds van de gabberreleases vonden mede daarzij Alec Empire en Panacea hun weg naar de drum-and-bass scene.

Dubstep begon een jaar op 6 tot 7 geleden ook als een melodieuze variant op de Engelse drum-and-bass, uk-garage en 2-step scene. Voorzien van minimalistische soundscapes wist men de liefhebber (zij het in mindere aantallen) voor dit genre te interesseren. Sinds medio 2010 sloop er ook een hardere variant in de dubstepscene. Een van de vaandeldragers hiervan was, u raadt het al aan de hand van de titel van het artikel, de Amerikaanse Sonny Moore, a.k.a. Skrillex.

Zijn ster was na de release ‘scary monsters and nice sprites’ rijzende en langzamerhand vond zijn hardere variant bijval van artiesten als 16 bit, bare noize, Doctor P en Flux Pavillion. Daarnaast gingen producers als Skream, Caspa, Rusko, Datsik en Excision ook meerdere hardere producties uitbrengen en veroverden ze de clubscene in USA, UK en ons land.  Inmiddels vult Skrillex avond na avond de clubs wereldwijd, met tientallen meters wachtrijen van liefhebbers die graag erbij zouden willen zijn. Hij is ook een veelgevraagd remixer in (alternatief) dance-land en weet zonder moeite artiesten als The Doors en Elle Goulding te strikken voor zijn laatste release.

Echter, hier komt langzamerhand wel hiermee zijn zwakkere plek bovendrijven. Sonny heeft slechts een handjevol synths and sound in zijn samplers welke hij keer op keer gebruikt in zijn producties, wat de variatie niet ten goede komt. Langzamerhand worden het herhalingen van zetten. Iets wat je na een paar jaar in de gabberscene ook zag gebeuren, waarna het snel bergafwaarts ging met de populariteit, om geruime tijd nog na te sudderen in de underground.

Hetzelfde gaat gebeuren met de hardere, door de engelsen ‘filthy’ genoemde variant van de dubstepscene. In 2012 zal filthy dubstep zijn hoogtepunt beleven, om daarna weer terug te keren naar de underground status waar het beter bij zal passen. Muziek- en dancepuristen zullen er niet rouwig om zijn…..

This entry was posted in Column and tagged , . Bookmark the permalink.

3 thoughts on “Skrillex vergabberiseert dubstep-scene

  1. Helemaal waar. Van de voorste tot de laatste letter. Daarom ga ik ook niet naar die uitverkochte HMH op 28 april. Dubstep hoort thuis in donkere, duistere kelders met een dikke PA en mensen die niet alleen op ‘the drop’ zitten te wachten.

  2. Goede muziek wordt nu eenmaal populair.
    Daarnaast is die gabberscene nog springlevend en wordt, vooral in het buitenland nog steeds groter.
    Maar je hebt een leuke vergelijking gemaakt.
    Aangezien ik eerst wekelijks naar hardcore feesten ging en nu bijna wekelijks op een dubstep feest sta.
    En een die-hard liefhebber kan je schijnbaar alleen zijn al je er vanaf het begin bij was…en niet sinds Skrillex wordt gedraaid op de radio…in gabber termen was je dan een zwabber. Zullen we die voor de dubsteb dan maar een zwubber noemen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>